.::SALAM MUHARAM 1432H & AKHIR TAHUN 2010::.  

Monday, December 20, 2010

Assalamualaikum wbt...

Salam Muharam 1432H (rasanye msh blm terlmbat)...

Syukur Alhamdulilah...masih diberi kesempatan wpun utk seketika waktu~~~

Rindu...rindu...rindu utk meninta...
Namun keadaan tdk menginzinkannya...

Walau apapun.syukurku terus menerus kehadaratNYA kerna memberiku
sebahagian daripada rezekiNYA yang melimpah utk ku meneruskan kehidupan
dgn sedikii kudrat yg kumilik dariNYA...

Dengan ilmu yang ku pelajari sedikit sebanyak diharap
dapat meneruskn usha murni seorg insan yang bergelar guru atau "CIKGU"
Cemerlang Insan Kerna Guru Unggul

Mcm2 bermain difikiran
Almaklumlah dah jadi guru tetap.ilmunye perlu digaLi semula coz dh lama terkubur ditelan dek masa yg ditinggaLkan..

"dah bersedia ke???
"mampu ke nk handle pljar2 nih...???..seknye majoriti sdent cina..
"pgram ape yg sesuai tuk peljar yea???
"mampu ke jadi kaunselor yg diharapkn oleh phk sek???
"blh ke bt yg terbaik niii???

Titakkkkkk>>>>hapuskn persepsi yg merosakkn & menjatuhkn diri sendiri

LawaNnya>>>
"Cuba bt yg termmpu sedikit demi sdkit..InsyaALAH
"Jadi diri anda sndiri...jk itu yg terbaik.xperlu pksa diri
"hasil bkn dpt dlm wktu terdkt...iany mgmbiL masa
"jgn bputus asa jk xbjya..cuba lagi
"tingkt kyakinan diri & katakan MOKDA blh....chayok!!!!

Ada masa dlm 2mggu lagi tuk bt persiapan smtra menunggu berakhirnya thn 2010
dan bermulanya thun Baru 2011-1432H dgn niat & azam baru tuk berfikiran lbh terbuka & matang dlm memBuaT keputusan-

Dgn langkah Bismillahhirahmanirahim...moga ALLAH membuka jln & dipermudahkan segaLA urusan Hamba2nya...

~~Jgn bsedih jika kita tdk dpt mlakukan ssuatu spt mana org lain krn mgkin kita tdk memiliki kemampuan itu. Ttapi apa yg kita dpt lakukan, kerjakan ia dgn sbaik-baiknya & jgn ssekali kt sombong pabila dpt lakukn lbh drp org lain, krn org yg tinggi hatiny akn direndahkn,namun org yg rendah hati akan ditinggikan~~

Waasalammm..jika dipanjangkan umur jumpa lagi tahun hadapan>>:P..insyaALLAH

AddThis Social Bookmark Button


.::MASA TERLUANG JGN TERBUANG::.  

Wednesday, October 20, 2010

Bismilahhirahmannirahim...

Assalamualaikum wbt...

Sesungguhnya kita yang merancang sesuatu yang di ingini @ hajati dgn usha kita & hasilnya berserah kepada PENCIPTA yang menentu segalanya.Kerna apa yang ditentukan olehnya adalah terbaik utk hamba2nya...

So "Dnt' be sad" dgn apa yg kita dpt n perolehi kerna mungkin DIA ingin menguji @ mengajar kita utk berfikir...????? ...>>>>>>>>>

Mungkin kita selalu mdgr kata2 di bawah ini yg diSabdakan oleh Rasulullah saw~ianya amat mberi pgjaran kpd mrk yg memahaminya agar diri sntiasa beringat & bersedia dgn masa sntiasa berlalu tanpa akan diulang lagi saat2 tsebut..>>>

Sabdanya yang bermaksud:
"Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara iaitu;

<<<...Masa sihatmu sebelum sakit
Masa lapangmu sebelum sibuk
Masa mudamu sebelum tua
Masa senangmu sebelum susah dan
Masa hidupmu sebelum mati
....>>>

Masa yang dikurniakan olehNYA sentiasa mengejar mrk yg tahu menilai akan kepentingannya. Oleh itu, kita perlu menghargai saat2 yang dilalui agar tdk menyesal di kemudian hari....

Bijak pandai ada mengatakan, "masa itu emas".

Hukama pula mengibaratkan "masa sebagai pedang".

Jika kita manusia tidak berusaha untuk mendahului dalam maksud mengejar kepentingan dunia dan akhirat pada setiap masa, maka masa pasti akan mendahului kita.

Masa cukup berharga kepada manusia. Bagi mereka yang mempunyai kerjaya.
masa sudah tentu memainkan peranan penting kerana setiap saat dilalui, akan ada tugasan serta urusan harus diselesaikan mengikut kerjaya masing-masing.

Malah...Majikan umpamanya akan menilai keberkesanan tugasan pekerjanya dengan memperuntukkan tempoh tertentu untuk mereka menyiapkan tugasan. Apabila disiapkan pada tempoh seperti ditetapkan, maka pekerja itu benar-benar memahami kepentingan menjaga masa.

Sedangkan Islam sndiri mengajar manusia cara menjaga dan mengurus masa dengan baik serta berkesan mengikut kehendak syariat antaranya:

> Sentiasa menepati masa
> Membuat perancangan yang teliti
> Jangan membazir masa
> Menjaga kualiti masa

Jadi di sini Islam amat menjaga dan mementingkan masa agar ummatnya tidak lalai dgn keindahan Dunia yang mampu menjatuhkan martabat manusia itu sendiri...>>>

Martabat manusia dinilai dengan masa.
Sabda Rasullullah SAW yang bermaksud:

“Sebaik-baik manusia yang panjang umurnya dan baik pula pekerjaannya, manakala sejahat-jahat manusia ialah yang panjang umurnya tetapi buruk pula amalannya.”

Allah menyatakan dengan terang dan jelas berkenaan orang yang untung dan rugi dalam pengurusan masa hidup mereka melalui firman yang bermaksud:

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.”

Oleh itu...BH mengajak diri & sahabat sekalian utk berlumba-lumba meningkatkan kualiti dan produktiviti. Manusia di tuntut menghasilkan sesuatu yang berkualiti dan bermutu supaya setiap masa dilalui memberi kebaikan.
Firman Allah yang bermaksud:

"Hendaklah kamu berlumba-lumba melakukan kebaikan.”

Rasullullah bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya, Allah kasih kepada seseorang di antara kamu apabila bekerja sentiasa meningkatkan mutu kerjayanya.”

Firman ALLAH swt juga bermaksud;

“Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan) kerjakanlah dengan bersungguhsungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Tuhan-Mu hendaklah kamu
berharap.”


InsyaALLAH...moga setiap amal & kebajikan kita dipermudahkan olehNYA dan semestinya jgn "terbuang masa yang terluang" dan hiasilah ia dengan pengisian yang berguna dan bermanfaat untuk diri kita dan jua orang sekeliling~


Waasalam....^_^

AddThis Social Bookmark Button


.::HADIAH UNTUK KELUARGA~KoNVoKeSYeN::.  

Monday, October 18, 2010

Assalamualaikum wbt...

Syukur Alhamdulilah kehadratNYA....

Setelah selesai menghadiri majlis konvokesyen Ke12 sidang ke2 yg berlangsung di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dalam Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling~14.10.2010~Khamis~


BH harap kekawan dpt menempuhi alam kerjaya yg penuh cabaran & ujian dgn sabar & ikhlas utk kebaikan masyarakat & negara tercinta.

Sesungguhnya setia usaha dan keringat yg dilalui oleh BH selama ini adalah ats sokongan & pengorbanan keluarga dan kekwn yg tdk mampu diganti dgn wang ringgit...


Apapun terima kasih utk segalanya...:P...



....Waasalam....


~Belajar merupakan suatu pengalaman yg indah~

AddThis Social Bookmark Button


.::NOTA-NOTA CINTA~SAUJANA::.  

Wednesday, September 29, 2010

Assalamualaikum wbt....

........^_^..........

bagi mokda yg slh seorg peminat lagu2 nasyid.
jadi.bila dgr lagu2 nsyid ni.espclly yg best liriknya.
yg tgh buat kerja pun tetiba blh terhenti coz nk faham n hayati liriknya.

eemmm salah satu cthnye adlh lagu nih.lagu terbaru kump Saujana.....^_^......
Almaklumlah dh lame tak dpt dgr ikim.fm.
tp bila dh dgr rasa mcm jauh ketinggalan.
tup...tup...sekrg byk lagu2 baru yg keluar dgn imej2 baru n msg2 yg bermakna

.......cerita pasal lagu ni........

Bila first time dgr lagu ni..dah jatuh hati...bkn pada pnyanyinye...:P
tapi pada liriknya...
walaupun nampak biasa tp cukup bermakna;P
Apepun..time kasih kpd kump Saujana & pd yg mencipta lirik ini
Moga anda berjaya dlm menyampaikan dahwah...
walupun mrk xbaca ucpan tsbt:P

........^_^.........

.....hayatilah.....

Andainya dapat ku menulis
~nota-nota CINTA buat diriNYA~
Inginku titipkan bersama
semua kuntuman bunga indah berseri
ku sembur haruman mewangi
bersama kata-kata puji
sedang dia tahu kasih dan cintanya aku
Jalin ikatan menuju ke syurga

Cintaku kepada DIA
Rinduku hanya padanNYA
Kasihku tulus buatNYA
Setiaku balas kasihNYA
Kasihku kasih yang setia
Pada yang punya

Dambarku pada yang ESA
Pujian hanya buatnNYA
Akurku kebesaranNYA
Teragung Maha SuciNYA
Taatku hamba yang hina
Pada Pencipta...o.o.o.o

Kiranya aku hilang arah
Jalan hidupku penuh mempunah
Demi kasihnya tak pernah akan musnah
Jelas rahmatnya terus mencurah2
Nur Hidayah semakin cerah...


......nk dgr sentiasa sreach sndri lah erk......^_^...

http://www.youtube.com/watch?v=e_3Lcb3QIOw

AddThis Social Bookmark Button


.::CERIAKAN HARIMU DENGAN AMAL::.  

Assalamualaikum wbt...

Peringatan sikit jea:P

Emmm...dh cukup ke blm pose 6 mokda? blm lg lh;) dlm proses...
coz slsaikn yg wajib dulu...tp kekdg mokda confius jgk la bla ada byk pendpt berkaitan pose ganti dgn pose sunat pd bln sywal nih...mcm2 pndpt...tp btter mokda ikut yg mane d rasakn selamat n mnmbah amal...;-)

...........^_^..........

mcm mane tu? eemm...slsaikn yg wajib dlu la..than sunat nye..
sape kata tak sempat?...semptnye coz syawal kan sebln. mcm bln2 lain jgk:P

Elok lah d ganti trus yg wajib tu.tak yah nk tanggung2.
nti kejar dek masa xsmpt
mane lah thu kan...ajal maut sume tu kerja ALLAH swt...

Jadi setp amal kbaikan or kbjikan xperlu nk d tggung2 lg...
cakap kan sape tu mokda?...diri sndiri jgk laa...:Pye lah kekdg diri sndiri pun leka n lalai dgn kealpaan dunia yg byk cobaanye
macam mgadap laptop ni lah...cthnye....
mokda set masa 2,3 jam sahja..tp kekdg tercuri jgk mse nye utk pkara lain...

.......^_^.........

Tapi lau kita gnti pose time syawal ni pun...
tak de lah terasa sgt kpnatannye coz bahang Ramadhan tu masih terasa kan
lbh2 lgi lau pose ramai2 ngn fmly...
Lagi lh syok kan?
sisa2 buah kurma pun ade lg coz lps ni..susah la jgk nk dptkn buah kurma kn...:P

........^_^.........

.......FOKUS.......

sebnrnya tak ada ape yg nk d kongsi pun just nk ceriakn BH ni yg dh lame berkulat:P
berkulat kea....??...ye kot..almaklumlah empunya BH sibuknye tak menentu...
belum lagi dpt kerja tetap....

sbnrnye tak tahu kenapa tetiba hari ini rasa "mood" BERBUNGA....ala2 warna warni gituuu...
so...dgn diri yg tak mandi lgi...(alamak pcah rahsia:-)
biasa lah lau duk umah..than xkuar ke mana2.mandi la lwt skit coz lau kemas rumah nti badan berbau n berpeluk semula kan:P

byk lah punya alsan mokda nih...
cakap jea lh malas mandi.ish3...mane ade...;P

...smbung balik...

pagi2 lg dah mengadap laptop...y???

eemm...

sbb dh berhnti kerja lah...:P
rasa mcm dah bebas tuk smtara...
mane tak nye. lau ikutkn dh 3,4 kali pmhonan x d luluskannnnnn...

hihihihih....suka2....BOSSS dh bg lampu hijau...
so lngkah kanan lh wpun bos mintak kerja dlm smggu lg...
tak blh...sy kata xnk..xnk laaa....degillll btul lah mokda nihh...;P
pepun meksh n minta maaf lah kat bos..bkn sy xnk tolong tp memg sy nk bhenti...
dh lame sy sabar.asyk tngguh jea..pepun pglman tersbt akan mokda gunakn...

bkn ape sbb mokda rasa kerja kat situ mcm xikhlas...so nk terime gaji pun rasa mcm berslh
n rasa mcm xptut trime...so..langkah mudh adlh dgn tarik diriiiii....cabutttt....:P

.........^_^............

tapi lau duk rumah pun membosankn jgk
coz mokda jns yg xsuka relax2...(puji diri sndri lh plak)
pepun perlu ade jgk bnd yg blh bt...
lau tak..rase otak mcm cair2 beku....ala2 ABC...

nanti jd tak pasal2 angin "FB" dtg balik..:P
yg sblm ni niatnye nk kurangkn...
ye lh lau d fikir2 ade jgk baiknye
tp kekdg fb ni buruknye lbh byk lau x dikawal n syok sendiri (SS)
baik dr segi perckpan (ayat2 komen), pergaulan yg tak terjga
than kekdg silatulrahim pun blh putus bebb...

yg niat snbarnye nk jejak kawan lame.jd bukak cerita baru plak..huuuuu.BAHAYA2...
so peringatan diri "pandai guna,pandai lah simpan"

........^_^........

Masa awl2 pgi dh bukak tenet...
ntah angin ape tetiba rasa nk singgah blog seorg shbat nih coz dh lame asenye x bace entri dia...
mesti de cerita terbru...:P coz dia ni suka meninta n byk idea...org bhasa lah katakan...jgn marah MAKSU...:P...mokda kenal maksu ni pun melalui blog jgk....

mokda rase seronok n beruntg dpt kenal n berkwn dgnnye tp xsngka jgk de rahsia n cite menarik d sebalik perkenalkn kami...;P...ape rahsiany maksu..:)
xde ape2 lah...gosip semata2....

tapi mokda xtipu lah.memang prsaan RINDU tu berbunga2....
asyik berbunga2 jea mokda ari ni:)
ye lah coz dh lame rasenye nk bersua muka dgnnye tp msh belum berkesempatan...
org ckp "jodoh blm ade lagi" tp melalui pmerhatian n kaji selidik de byk jgk lah persmaan mokda yg ade pdnye...Name tu 1 hal lah kan:P yg lain teliti sndiri lah:P

.........sebenarnye mokda tertarik dgn cerita..........

............... "Saya bukan ustazah".........

.....jeng...jeng...jeng....

"Sekali lagi, saya bukan ustazah..Bila ada beberapa rakan dan shbt yg menggelar saya dengan title ini, saya menjadi rimas! Bukan rimas sebab rasa tak boleh buat dosa (walhal manusia itu takkan terlepas dari membuat kesalahan...) Akan tetapi, rimas dek kerana rasa takut...

Takut gelaran itu akan membawa bahana kepada diri saya sendiri..Entahlah. Sukar dimengertikan.Hakikatnya, saya manusia yang imannya juga ada turun naik..Iman saya juga seperti iman kalian yang seperti kain lusuh..Elok pada awal, dan akan buruk pada akhir..Jadi, perlu diperbaharui setiap masa melalui tazkiyatun nafs (menyucikan jiwa)"


....tersyum mokda sendiri bila mbacenye than teringt plak pada kisah mokda dgn title tersbt coz de persmaannye.tp menganggp perkra tsbt sbgi suatu yg positif (+) utk kita lbh tingkat amal agar pnmpilan kita yg ala2 gitu...sesuai lh dgn ilmu yg ada:)

Namun, ape yg diperkatakan oleh maksu tu pun ade benarnye jgk n mokda pun pernah berkata n berfikir sebegitu rupa seblm ni.

kalau nk diceritakan berkaitan title tsbt memg byk kisahnye tp mokda dh lali dgn title tersbt than tak mustahil selagi penampilan n gaya kita mcm tu maksu...title tersbt akan terus kedgran lbh2 lg mokda yg akan ke alam persekolahan- InsyaALLAH-...

tp yg kelakar di sebabkn title tersbt ade seorg ex-sdent mokda msa prtikum dulu meminta maaf kerna tersasur memanggil "Ustazah" ketika sdg berbual...than mcm2 cerita lg lah...
tapi apepun mokda suka n bersyukr dgn pnampilan skrg wpun msih byk sgt2 kekurangan yg perlu diperbaiki n ditambah dari smasa ke smasa.

almaklumlah mokda ni bkn nye dr sek ugama.so ilmu tentang agama agk kurang lah kan. tapi kekdg diri ini rasa berslh n rugi kerna dulu tak rebut peluang tersbt...

Malah kerna kita sebg org ISLAM, ilmu tentang asas agma sbnarnye perlu teguh.lbh2 lagi sekranye mokda di beri rzki utk mngjar n berada di sek.jadi amat ptg utk mokda tmbah ilmu2 agma coz bkn hny pljar2 mengharap pd org yg benar2 ber 'title' ustaz or ustazah utk dijadikan rujukan bahkan tak mustahil org2 seperti kita jgk akan mrk rujuk.

So, kita tdk perlu lari pda saat2 pljar ingin mndptkan pgthuan agama kerna ilmu agama jgk perlu utk kita kuasai sbg bekalan diri sndiri n jgk org lain...
betul ke mokda ckp ni???...maaf lah lau tersilap or xfham coz itu hnye lah pd firasat n pdpat sndiri..serta melalui pglaman jgk...

.......^_^.........

ahhhh.dah lame rasenya masa yg di ambil utk hari ini...mokda perlu berhenti n smbung di lain mase coz ade perkra yg hrus diselesaikn....

jadi, apepun yg dikongsi harap dpt mberi manfaat utk semua...
mokda juga menyusun se 10 jari2 tgn memohon kemaaafan kpd semua yg mgenali diri ini. kerna ape pun status or title kita...memg benar kita tdk dpt lari dri melakukan ksilpan or kesalhan kerna kita bukanlah MALAIKAT yg tdk mpunyai nafsu or RASULULLAH saw yg sudah dibersihkan hatinye sejak kecil...

jadi same2 lah kita memperbaiki diri n membersihkan hati dibulan syawal yg penuh dgn kesyukuran, kemaafan n pengampunan...


.............LOVE ALLAH............:-)


Waasalammmm.....

AddThis Social Bookmark Button


.::PERINGATAN UNTUK DIRI SENDIRI::.  

Assalamualaikum wbt....

selamat berhari raya pada mereka yg masih beraya...tak mustahil kemeriahan raya masih terasa kalau tak abis bulan syawal kan...tapi itu mungkin suasana d kota.kalau di kg ianya dah kurang...

Apepun BH hny nk kongsi sedikit karya yg dipetik dari Radio Ikim.fm coz BH suka sgt dgr kata2 ini smpai BH salin n dh lame simpan kata2 ni...bkn ape tuk kesedaran n keinsafan diri sndiri...
Dengarkan...^_^

" Dahi cecah ke sejadah,
Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan,

Berwuduklah kamu sebelum kamu di wudukkan,
Solatlah kamu sebelum kamu disolatkan,

Tutuplah auratmu sebelum auratmu ditutupkan dengan kain kafan yang serba putih,
Pada waktu itu tidak guna lagi berserah, walaupun orang yang hadir itu merintih.

Selepas itu kamu akan diletakkan di atas lantai,
Lalu dilaksanakanlah solat jenazah
dengan 4 kali takbir dan 1 salam beserta Fatihah, selawat & doa,
sebagai memenuhi tuntutan fardu kifayah.
Tetapi adakah 4 kali takbir itu dapat menebus segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?

Adakah solat jenazah yang tanpa ruku' dan sujud itu dapat membayar hutang rokok yang telah luput?
Sungguh tertipu dirimu jika beranggapan demikian.


Justeru ku menyeru sekalian muslimin dan muslimat, usunglah dirimu ketika solat, sebelum kamu diusung ke liang lahad, menjadi makanan cacing dan ulat.
Dirimu ke masjid sebelum kamu diiringi ke pusara.
Tangisilah dosa2mu di dunia kerana tangisan tidak berguna di alam Barzkah.

Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan.
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan dengan panggilan israil yang menakutkan.
Berimanlah kamu sebelum kamu ditauqinkan,
kerana ia berguna untuk yang tinggal bukan untuk yang pergi.


Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfar,
namun ketika itu istighfar tidak dapat menyelamatkan.
Ingatkan di mana saja kamu berada kamu tetap memijak bumi Tuhan
serta dibumbungi langit Tuhan dan menikmati rezeki Tuhan.

Justeru bila ia menyeru, sambutlah seruannya,
sebelum dia memanggil buat yang terakhir.

Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak bererti,
lalu menjadi segumpal darah,
lalu menjadi seketul daging,
lalu daging membetil tulang,
lalu jadilah kamu insan yang bererti.


Ingatlah asal usulmu tidak bernilai itu,
yang kau jatuh ke tanah ayam tak patuk,
itik tak sudup.

Tapi ALLAH mengangkatmu ke mercu yang lebih agung dari MALAIKAT.
Lahirmu bukan untuk dunia,
tapi gunakanlah ia untuk melayar bahtera Akhirat.


Sambutlah seruan (Ha'ya alaso'lat) dengan penuh rela dan bersedia.
Sambutlah seruan (Ha'ya alafalah) jalan kemenangan Akhirat di Dunia.
Ingatlah yang kekal adalah amal yang menjadi bekalan dan teman di perjalanan
Guna kembali ke pangkuaan Tuhan

Pada waktu itu, tiada berguna harta, pangkat, dan takhta,
Isteri, kad kredit dan kereta,
Kondominium, saham dan niaga
KALAU DAHI TIDAK MENCECAH SEJADAH DI DUNIA"

AddThis Social Bookmark Button


.::SALAM EIDUL FITRI~SALAM KEMAFAN::.  

Saturday, September 11, 2010

Assalamualaikum wbt...


Sekadar persinggahan~BH ingin mengucapkan salam eidul fitri buat semua tetamu BH yg mengenali diri ini.Salam kemaafan juga andai ada tersalah atau tersasur bicara antara sedar atau tidak dari hamba ALLAH yang tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan yang kecil mahupun besar.

AddThis Social Bookmark Button


.::RAMADHAN MENGGAMIT MEMORI::.  

Thursday, August 12, 2010

Bismillahhirahmannirahim....

Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih
Ampuni lah Segala Dosaku

Laksana Buih di Laut Memutih
Hanyut Ditelan Gelombang Nafsu

Hari2 yang Telah Aku Lalui
Ingin Ku Tinggalkn Terus Bersemadi
Ingin Aku Kembali Kepada Fitrah Insani
Tak Sanggupku Jelajahi Rimba Duniawi

Ya Allah Bebaskanlah Diriku Dari Dibelenggu
Dosa Noda Nafsu Durjana
Terimalah Taubatku Ya Allah

Pimpinlah Ku Ke Jalan Redhaimu
(petikan dr lagu : lupa dh tjuk n pnynyinye:P)

Assalamualaikum wbt...

SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK

Alhamdulilah di bulan yg mulia ini mokda diberi sedikit kesemptan utk meninta di Bingkisan Hati. Rasanya belum terlambat mengucapkn "salam Ramadhan" tuk semua kerna baru 3 hari berpuasa..."Namun adakah kita sudah menghiasi n memanfaatkannya tuk 10 hari (permulaan ramdhan)..hrp2 mokda n semua tdk mensia2kn bulan yg dijanjikan pelbagai nikmat oleh ALLAH swt....Syukur kehadratnya jua kerna diberi kesempatan utk merasai sekali lg Nikmat Ramadhan pd thun ini....agar ianya lbh baik drp thn seblmnya serta dpt memperbaiki diri kearah yg lbh baik...

Alhamdulilah dan segala puji2an bagiNYA jua kerna Ramdhan kali ini INSYAALLAH mokda diberi kesempatan utk berpuasa di kg bersama ibu n adik beradik yg seblm ini hampir 4 thn berpuasa ditmpt org serta byk mengjar erti berdikari...Namun, amat terasa perbezaannya dgn skrg yg setp hari dijamu dgn pelbagai juadah drp air tgn ibu berbanding 4 thn di UPSI. YA ALLAH rindunya saat bersama kekwn di sana setp kali berbuka n bershur. ternyata ukhwah yg terjalin sesama mrk amat sukar utk dilupakan dgn berkat keikhlasan n kejujuran hati2 kami...

Menimbas kenangan : Alhmdulilah selama hmpir 4 thn disana...mokda serumah dgn kekwn yg baik hati n memahmi diri msg2 walaupun bertukar hmate. Oleh itu, saat dtgnya Ramadhn mokda dpt rasakn wujud 1 perasaan yg sukar utk dilupakn terutama bila mana saat berbuka n bershur.

Waktu berbuka ~ sama2 ke bazar...cari pe lg...laut la coz dh masak nasi kat umah (save bajet)...lama sgt ambil masa nk pilih lauk..kau tny ak...ak tny kau.."nak mkn ape?"...selalu pilih lauk yg berbeza coz leh rasa pelbg jns lauk bila dihidang...xpun share duit tuk beli lauk 1 rumah (6org)...xpun p pasar mlm beli lauk thn blk masak ramai2 (time p.mlm jea)...cara mcm ni dpt jgk rasa mcm duk umah:P...than p terawih ramai2...

Waktu sahur ~ lau de mknan lbh waktu berbuka mkn yg tu jea lah...pnskan..lau xde greng nasi@ bihun...kes curi2 msk lah niii...rice cooker lah yg jd mgsa...tdk pun msk sardin thn goreng telur... wah layann aje...lau rajin msk mlm2...bgun just mkn jea...'P...lau kes tidur mati...jwbnye smpt minum air jea lh coz org dh tgh mgaji..pepun ianya sgt indah terutama bab kejut tidur...
Rindu saat sembang2...luah rasa...tangis tawa...;P

Ya Allah...indahnya saat itu kerna mokda dpt rasakan bebudk rumah kami bagaikn 1 keluarga.
Namun mokda terharu kerna saat2 spt ini tdk sume rasai trutama bila dgr luahan sesetgh kekwn yg bersedih bila dtgnya Ramdhan kerna Hmate tdk sehaluan...hari2 biasa tdk terasa sgt tp bila Ramdhan kita mesti inginkn saat bersama bila berbuka n bershur.Hal ini kerna ada kekwn yg just berbuka dlm bilik sorg2 coz mrk tdk sehluan.yg sdh lg jk de yg sermh dgn Nonmuslim...namun sebliknya mrk sebnrnya adlh org yg bertuah kerna di Uji olehNYA bila saat tiada keluarga di sisi....

Kasih sayang yg terjalin inilah yg sukar utk mokda lupakan...terutama hadirnya Ramadhan. Agar kekwn semua berada dlm keRedhaaNya...keikhlsan & kejujuran kalian amat sukar utk dicari ganti...K.yana~ K.ain~ Dekda~Ain~Zeti~Yati~Yana~Zura~Kay~Salmi~Along~Angah (geng2 C211 dr sem 1 - Sem 7)Thkz a lot...

AddThis Social Bookmark Button


.::ADA HIKMAH DISEBALIKNYA::.  

Saturday, July 24, 2010

Assalamualaikum wbt...
Salam Syaaban...

Semoga shbat2 sntiasa diLindungi n diRahmati ALLAH swt hendaknya...
Bersama2 sabar menanti Bulan penuh kenikmatan...
Moga dibersihkan hati & diterima kemaafan...

Lamanye mokarda meninggalkan BH...
Byk pglman yg nk dkongsi tp tdk bkesmpatan...
Alkamlumlah, masa yg ada hny utk pinjaman smtara...
Cuma bgaimana kita utk memanfaatknnya

Tidak ALLAH swt menjadikan sesuatu tanpa sebab
Oleh itulah.jgn sesekali mengeluh sekiranya diberikan Ujian OlehNYA
Namun minta utk ditetapkn n dikuatkn iman utk menghadapinya...
Kerna ada HIKMAH disebalik kejadian n perancgan olehNYA

Kata2 ini yg selalu dipegang oleh BH...
yg membuatkn BH selalu berfikir & merenung setp perkara yg berlaku iaitu;
"Boleh jd kita meyukai sesuatu pdhal ia tidak baik utk kita dan boleh jadi kita tdk meyukai sesuatu pdhal ia baik utk kita"

Namun kekdg ianya mengambil masa yg lama utk BH berfikir n menerima...
Realiti sbnarnya, banyak kebaikan drp keburukan yg selalu disalah tafsirkan...
Inilah yg dikatakan "MANUSIA" sekiranya tdk memanfaatkn akal fikiran yg dikurnia olehNYA...
Hanya mengikut nafsu semata-mata...
Hingga lupa akan nikmat & kebesaranNYA...

Moga BH & shbat2 semua tabah menerima ketentuan n takdirNYA..

Allahhu Akbar Maha Besar...
Memuja Mu Begitu Indah...
Selalu Kau Berikan Semua...
Kebesaran Mu TUHAN....

AddThis Social Bookmark Button


.::TUGAS BUKAN BERAKHIR DI SINI::.  

Thursday, May 20, 2010

Assalamualaikum wbt...


Alhamdulilah...syukur kpd yang MAHA PENCIPTA kerna masih memberiku kekuatan & keizinan utk meneruskan kehidupan dimuka bumi ini. Agar diri ini tdk lupa & tdk berhenti utk bersyukr ats sgla nikmat kurniaan yg hanya diberi pinjaman sementara....

Alhamdulilah...DIA memberi ku masa utk meninta di ruang ini walaupun sekejap,cukup utk berkongsi sdkit pglaman suka & duka selama bergelar pelajar (utk mendapatkan ilmu)dan mendpt juga gelaran guru @ cikgu....

Ku juga turut ingin berkongsi bersama utk anak2 didik di SMKBA yg banyak membantu & menyokong dlm menyempurkan tugasan pratikum selama hampir 5 bulan di sana espclly bebudak aspuri, geng 6AN, 5u, 5B, 40, 3KAA, 30, 3y, 2KAA, 2u, 2B, dan kelas2 lain serta seluruh warga SMKBA...




Macam-macam telatah
Tanpa kalian semua...tak mungkin segala tugasan dapat diselesaikan dgn sempurna...walaupun berdepan dgn pelbagai halangan n dugaan yg kdg kala menguji kesbran emosi...

Pengalaman & Kenangan spt ini mungkin boleh dilalui @ diperolehi @ didapati di mana-mana @ oleh sesiapa sahaja. Namun ianya tidak akan sama bagi mereka yg merasainya sendiri... Jika kita sendiri yg tidak melakarinya dgn warna-warni kehidupan...

Walau apapun yg dirasai, dialami & diselami akan diabadikan dlm diari hati.Yang pasti saat sebegini tak mungkin akan berulang n sama...Thkz a lot 4 everthing.....hanya itu yang mampu terluah oleh isi hati...

Moga dpt kita mengharungi hari2 mendatang dgn dilimpahi dan dilindungi rahmat & kasih sayangNYA....Salam Kemaafan



Ikatan Terbina


Thkz mereka yg sponser


SaaT-SaaT PeRPiSaHaN
Maaf...ini sahaja yg sempat di upload...xberkesempatan utk memindhkannya...the best 4 u all..=)moga sentiasa dlm redhaNYA...

AddThis Social Bookmark Button


.::TERHENTI SEKETIKA::..  

Wednesday, April 28, 2010

Assalamualaikum wbt..

Tangan berhenti menaip bila perasaan bosan menyelubungi diri...
Kenapa perasaan ini harus muncul...
Terfikir sejenak???
Bagaimana perasaan mereka yang bekerja bertahun-tahun lamanya...

BH teringat pada ayat yang keluar dari mulut
salah seorang guru di sek yg tgh BH partikum skrg...Soalnya "knape koma memilih nk jadi guru erk"
BH hanya tersenyum
sambungnya lagi "Akak yang baru berada tahun ni pun dh bosan. Dulu mula2 mngajar seronok lah. tapi bila lama2 rasa bosan"
BH bersuara "Kenapa plak, akak kan ambil seni, sepatutny seronok la melukis semua"
Sambungnya "Dulu je la..tapi bila..bla..bla...bla...sambungny..
Seorang guru disebelah mencelah "alahh..sama lah, saya pun...bla...bla

Maksudnya di sini, bukan senang utk kita mncari org yg bekerja tanpa ada perasaan bosan dlm dirinya kecuali mereka yg bekerja dgn niat utk mengembangkn potensi diri atau utk mcapai sesuatu yg diingininya sama ada niat kerana Allah atau sebaliknya...
Jadi tidak, mustahil lah ada orang yang suka bertukar2 jenis @ tempat pekerjaanya semata-mata utk mencapai kepuasan atau mencari kelainan terutama mereka bekerja yang bukan terikat pada satu2 organisasi.

Melalui pengalaman BH sendiri yang pernah bekerja sebagai guru di taska n tadika suatu ketika dulu=)...lama kelamaan perasaan bosan dtg menghuni. Bila sudah lama bekerja, tiba2 diri mengimbas keadaan hidup sehari harian iaitu mbuat kerja yang sama pada setiap hari...
hingga tiada masa utk diri sendiri...

Tapi, andai kita anggap kerja sebagai suatu kewajipan, satu tanggungjawab iaitu bukan mengharapkan sesuatu nilai/ganjaran semata-mata, tidak mustahil setiap kerja yang kita lakukan akan rasa satu kepuasan pada diri dan suatu tanggjawab yang akan dipersoalkan nanti.


Ahhh..sambung2...teruskan kerja mokarda...jgn byk main2..nti myesal..wasalamm..

AddThis Social Bookmark Button


.::SIAPA HARUS DIPERSALAHKAN::.  

Thursday, April 22, 2010

Assalamualaikum wbt...


Inikah namanya kawan, jika kesilapanny tidak ditegur n dinasihat???
Walaupun dilihat dek mata, didgr dek telinga oleh org sekeliling...
Tapi gagal utk bertanya akan kebenaran or kepalsuan...
Akhirnya diri sendiri yg terkena tempiasnya...

Tiada gunany lagi menunggu masa yg sesuai...
Tiada makna hanya melihat n memerhati...
Yang mampu hanya membisu n terkedu...
Bila nasi dah menjadi bubur...

Hinany rasa diri...
Tidak mampu membimbing...
Suara terkunci dek menjg perasaan...
Wait n see kesudahannya...

AddThis Social Bookmark Button


.::BUAH CEMPEDAK DI LUAR PAGAR::.  

Friday, April 9, 2010

Assalamualaikum wbt...

Buah cempedak diluar pagar..kalau salah tolong tunjukkn...:)
Itulh yg dpt di ungkap bila kita nk belajar sesuatu dr sesorg..
tak kira lah guru ke...tok guru ke...yg ptg org yg leh tgl tunjukkn carany...
Ilmu kalau x perturunkn...ditelan dek zaman lh jadiny...
terutma ilmu drp org tua2..=)

Alkisahny ada seorg budak...dia nk belajar n tertarik dgn satu ilmu so dia cuba lah bljar... CARA BUAT KETUPAT!!!!....=) Yg tu pun dia xthu...tahu telan je... ye laaa...bukan senang. hampir 10 biji baru betul2 jadi cantik. Penat mak angkat mengajarny..hohoho... nanti boleh la jual ketupat (katanya)

Pepun thkzzz coz saya dah boleh buat ketupat..
sape2 yg nk belajar blh la hubungi saya=)
sebelum masih ingt caranya...
Tapi apa yg ptg..ianya suatu ilmu n pglaman yg amat berguna...=)


...ini proses yg ke berapa ntah.berbelit2 jadiny...


...Jadi la tuu...

...Inilah hasilnya...

...Penat maknya mengajar...

AddThis Social Bookmark Button


.::PEREMPUAN::.  

Friday, March 26, 2010

Assalamualaikum wbt...

Perempuan yang suci
Adalah perempuan yang dijaga oleh Allah
Tidak sedikit pun Allah membenarkan
Mana-mana lelaki ajnabi yang fasik menyentuh dirinya
Walaupun hatinya…

Kerana Allah teramat mencintainya…
Tetapi andai kita bergelumang
Dengan cinta lelaki yang palsu imannya
Di mana Allah untuk menjaga kita?

Allah seakan melepaskan kita
Kepada seorang manusia
Yang lebih banyak mengecewakan kita
Jika Allah datangkan kesedaran dalam diri

Supaya meninggalkan cinta seorang lelaki yang munafik


Itu bermakna Allah mahu mengambil kita kembali
Untuk dijaga-Nya, dilindungi…
Mengapa masih ragu-ragu?


Kekuatan usah ditunggu tapi harus dicari
Hargailah di atas kesempatan yang Allah beri…

“Sebesar-besar dosa adalah dosa yang dilakukan ketika kita rasa berdosa melakukannya.” Imam Ghazali

AddThis Social Bookmark Button


.::DAH HILANG SERINYA::.  

Thursday, March 25, 2010

Assalamualaikum wbt...

sempat lagi yea mokda snggh sini...report xsiap lagi tau..jgn lama2
emm...tu laa pasal...tiba2 je rasa bosan tgk report nihh
makan ingt report...tido pun ngn report2 skli...
Hari2ku bersama report di SMKBA...

Tiba2 teringt pada blog...kesianny dah xde bnda nk share (masa xmgzinkn)
nk membaca pun dh xsmpt...rasa mcm kurang ilmu dh.
syukran pd kekwn yg sudi memberi tazkirah @ kata2 hikmah tuk pengisian diri
kalau diri sndiri pun tgk macam "hidup xmahu mati segan"
apatah lg org lainn waduhh!!!!
macam dah xde serinya lagii blog niii
macam empunya diri..hehehe...dah x ter'urus

xpe lahh...nak minta maksu serikn ia dgn kata2 lah erk:)hehe
thkzz 4 u...moga kasih ALLAH bersama kita dlm menuju chayaNYA...
sntiasalh membawa diriku ingt akan nikmat pemberiannya...
moga tidak tersasar dari jalanNYA....aminn

sambung kerja dulu...moga Allah bersama org2 yg sabar...

AddThis Social Bookmark Button


.::ILMU YANG TIDAK DIAMALKAN::.  

Saturday, March 20, 2010

Assalamualaikum wbt...

Situasi yg pernah BH alami smjak beberpa mggu berpartikum...Alkisah bermula....

stdent yg bersmngt : Cikgu blh tak bantu sy?

Cg yg kurang ilmu : Bantu ape?

stdent yg bersmngt : ni haa...sy xfaham soalan ni, dia nk mcm mane. cikgu faham tak (ekonomi form6)

Cg yg kurang ilmu : Alamak cmne ak nk ajar ni (bermonolog sendri)... sambil membelek n mbaca buku seolah2 fham n ingt kembali zman bljar d sek.

stdent yg bersmngt : Termenung dia sekjap (cg ni blh ke bantu ak????) smbil menunggu cg memberi jwpan

Cg yg kurang ilmu : cuba kamu fham ape itu 'kos berubah' , 'jumlah kos' than ingt formula2 ny mcm mane nk cari jumlah tersebut....than...bla3...(cuba tuk bntu wpun diri sndiri lupa)

stdent tsebut cuba membelek semula buku utk membaca n fham...tp pd riak wjahny seolah2 inginkn bantuanku...

Cg yg kurang ilmu : masih cuba utk membaca semula mksud2 berkaitan KOS yg berkait dgn soaln yg ditnya...(sambil bermonolog)Ya Allah, rasa seolah2 ku tak pernah bljar selama ini. xpernah tgk buku ini.satu benda pun lupa...rasa tak bermakna dgn kecemerlngn result STPM yg ku tingglkn hmpir 5 thun.hny sehelai kertas.kesianny.mcm mana ak nk terangkn n nk bntu stdent nih...

Stdent yg bersemngt : (dia membaca semula soalan tersbt utk cuba fhm..tp seolah2 hmpa)

cg yg kurang ilmu : cikgu minta maaf lah coz cg rasa cg xblh nk bantu.takut nanti tersalah tunjuk ajar... bkn ape coz cg dh lama tggl ilmu ini.lgsung xingt ape2 (tpksa mgku kelemhan diri) cuba tny pd kwn2 kot2 blh bntu. nanti de masa cg cuba baca n faham blik erk..

stdent yg bersmngt : i'ok cikgu...sorry menyusahkn cg...tkasih.

Cg yg kurang ilmu : sama2.cikgu pun minta maaf jgk coz xdpt nk bantu..k cuba baca balik nota tu..than tgk cth2 soalan,mane th dpt mmbntu.

sdent yg bersmngt : ok cg.

Emm.Tiba2 diri ini rasa spt org tak berilmu...
Tak layak berada di sek utk mbantu ank2 murid...
setinggi mana pun ilmu yg dipelajari n dikecapi
Dunia mahupun akhirat...
Namun, jika tak diamalkn, ibarat mencurah air didaun keladi...
Sia-sia masa n tenaga yg dkorbankn
terutama ilmu yg belajar sekdar nk lulus exam...
Pengiktirafan hny diats sekeping kertas putih...
Bila2 masa shj blh dikoyak...
Namun jika niatny utk diamalkn n disebarkn, berganda lah pahala yg diperolehinya...

" Wahai orang-orang yg beriman! jika kamu menolong agama Allah, Nescaya Allah akan menolongmu dan mengukuhkan kedudukanmu ( Surah Muhammad, ayat 7)

Wasalammm...sbgai pengjaran n peringatan utk diri & kekawan

AddThis Social Bookmark Button


.::MENGHITUNG HARI::.  

Thursday, March 18, 2010

Assalamualaikum wbt...


Hari demi hari ku menghitungny...hari ape?
Hari bulan ke...hari mau ke...?
waduhh...semestiny partikum...
Ada hmpir 8 minggu lg...agk lama tu...


Skrang cutiny sudah selesai...
ada cuti lagi ke lps ni...
Emmm...cuti sbtu ahd de lah...
Berat lg diri mnangung....
Berat lagi kekwn yg lain menangung...

Perjuangan & tangungjawb harus ditunaikn...
Walaupun perit & penat dilalui...
Namun kuharus cekal...
Demi ank2 adikku....

Kepulangan yg d nanti & harus ditepati...(SMKBA)
Temujanji yg belum tertunai...
Pertolongan yg belum diselamatkn...
Laporan yg belum dikemaskini...
Ahhh..yg mane satu harus didahulukn...

setkn minda...MOKARDA BOLEH...
Cayok!!!....INSYAALLAH..

AddThis Social Bookmark Button


.::SELESAI SUDAH HARI SUKAN::,  

Thursday, February 25, 2010

Assalamualaikum wbt...
Salam MaulidulRasul...sama2 perbanyakkan berselwat ke atas Baginda

Khamis 25/02/2010 telah berakhir sudah sukan Tahunan SMKBA kali ke 53...
Boleh tahan sukannya....meriah n hppning...tp tak tahannya umah sukan kalah-:)
Almaklumlah dh lama xjoin sukan sek...
So...ingt2 lupa perjalanan sukan.
Tp semuany berjalan dgn lncar

Rasa terlepas dari satu bebanan...
lepas ni boleh ku meneruskn tugasan partikum yg byk tertngguh...
aduhhh!!!!...harap2 boleh selesaikn
Lega dah d observed mggu ni...tggu plak 1X lagi....
so far so good (kata lect laa-:)
Alhamdulilah...

AddThis Social Bookmark Button


.::UCAPAN TAKZIAH::.  

Assalamualaikum wbt...

Pd pg isnin 25/02/10 , semasa sek sibuk dgn raptai ari sukan...
tiba2 (bip...2) ku terima satu msg dari no yg xdikenali "ayah aku dah xde"...
Siapa empuny no (ku berfikir sambil mencari namenya)...
YaAllah Zetty rupanya...classmate & juga hsmate ku...
Terus ku dail no nye tuk mengetahui keadaannya...
Alhamdulilah dia on the way btolak dr ipoh ke Johor (kg nye)...
Terpaksa meninggalkn sek utk sementra wktu (tugsn prtikum)...

Dulu, dia suka n rajin cerita pasal ayahnya....
Sewktu sihat ataupun time sakit...
Dia ank sulung kan...so org yg
Paling rapat n memahami ayahnya...

Allah Lebih menyayangi diri Ayahnya...
Moga En.Madon (ayhnya) ditempatkn dlm kalangan orang yg beriman n bertakwa
Moga shabatku jua bersbar ats pemergiaan ini
Teruskan perjuangn ayahmu dlm menjaga ibu n adik2...
Al-Fatihah....
Ku tahu kau seorg yg tabah & cekal dlm mghadpi semua ini.moga perhubungan ini terus kekal berlandaskn petunjuk n redhaNya...

AddThis Social Bookmark Button


.::DEMAN PARTIKUM::.  

Thursday, February 18, 2010

Assalamualaikum wbt...

Bagaimana lah keadaan kekawan yg berpartikum sekarang...???
Aduhaiiiiii...jika diberi kuasa inginku putar masa dan waktu...
Namun, hanya kesabaran yg mampu mengatasi segala dugaan, kesulitan, ketegangan...
Demi satu tanggungjawab yg harus dilaksanakan...

YaALLAH padaMu aku berharap...
YaRABBI padaMu aku berserah...
Berikan aku kekuatan menghadapinya...
Permudahkan segala urusanku & jua urusan sahabat2ku...


Disini ku belajar mengenal erti hidup

AddThis Social Bookmark Button


.::AJAL DI JALAN RAYA ATAU DI AIR::.  

Thursday, January 14, 2010

Assalamualaikum wbt...



Menghitung hari...menunggu hari tuk ke sekolah...dah ready ke???(tny hati)...ntah.. rumah sewa pun belum sttle lg...insyaAllah boleh lakukan dgn baik...selama cuti semster hampir sebulan... kerjanya penunggu rumah...buka tv...buka laptop...baca paper...n di tmbah kerja2 smpingan lain lah...almaklumlah cuaca x menentu...tp byk juga manfaat yg diperolehi sambil2 rehatkn minda...terutama bila baca paper...tiap2 hari dpt berita kematian kan...(dah tiba ajalnya) dgn kematian pelbagai cara terutma semasa banjir yang berkaitan lemas n kemalangan bila tiba musim cuti sekolah n hari raya...



Sejak perhujung tahun 2009 terutamanya iaitu bulan 12 banyak kita terima berita kematian yg tdk terjangka oleh kita...kesedihan yg dirasai oleh ahli keluarga mangsa turut dirasai oleh rakyat seluruhnya.

AddThis Social Bookmark Button


.::KHAS UNTUK KEKWN BNK::.  

Monday, January 11, 2010

Assalamualaikum wbt...

Salam awal muharam n salam tahun baru (biarpun agak terlewat).lamany diri bertapa meninggalkn "Bingkisan hati"...ahhh RINDU nya.

Banyak yg ingin dikongsi namun, tak tahu bgmana ingin memulaknnya...??? otak perlu diaktifkan semula setelah hampir sebulan bercuti...:)

Rindu lah kat kekawan semua.berakhir sudah detik suka duka bersama.msg2 bawa hala tuju sndiri.selamat berpartikum sume.dah tak lama dah.moga dpt buat yg terbaik. agar kita sume dpt hadapi dugaan n cbran dgn sabar. Gud Luck!!!...

Lastly...ingin ku hadiahkn tuk semua kekwn espcially kekwn BNK...sedikit "buah tgn" :)
sebuah nukilan tuk kenangan kita bersama...dah lama siap tp xsmpat nk upload.. ape pun buat yg terbaik tuk hidup anda...wasalam...

video

AddThis Social Bookmark Button


 

Design by Amanda @ Blogger Buster